שחזור רצועות צולבות

  • כיצד נגרם קרע ברצועה הצולבת הקדמית?
  • מה התסמינים של קרע ברצועה צולבת קדמית?
  • כיצד מאובחן קרע ברצועה הצולבת הקדמית?
  • מתי מומלץ לבצע ניתוח לשחזור הרצועה הצולבת הקדמית?
  • באיזה גיל ניתן לבצע את הניתוח?
  • מה שיעור ההצלחה של הניתוח ומה הסיכונים האפשריים?
  • מה ההכנות לקראת הניתוח ומשך האשפוז?
  • באיזה הרדמה מבוצע הניתוח והמהלך לאחר הניתוח?
  • כיצד מבוצע הניתוח?
  • מה מהלך השיקום לאחר הניתוח ומועד שיבה לספורט?

תשובות לשאלות אלו ועוד, במדריך הבא:

לפרטים נוספים התקשרו

או השאירו פרטים

קרע ברצועה הצולבת הקדמית (ACL)
Anterior cruciate ligament

כיצד נגרם קרע ברצועה הצולבת הקידמית?

קרע ברצועה הצולבת הקדמית נגרם בעקבות  באנרגיה גבוהה, כגון חבלת האטה וסיבוב בפעילות ספורטיבית או נפילה. זה להבדיל מקרע במניסקוס שעלול להיגרם משיוניים ניווניים ללא חבלה.

מה התסמינים של קרע ברצועה צולבת קדמית?

התסמינים האופייניים של קרע ברצועה צולבת קדמית הם תחושת אי יציבות, וקריסות ("בריחות") של מפרק הברך בתנועת סיבוב או דריכה לא מבוקרת, שעלולות להיות מלוות בכאבים ותפיחות. לעיתים קיימת תחושה של אי ביטחון ותחושת מגבלה ברמת העצימות שניתן להפעיל בפעילות ספורטיבית.

כיצד מאובחן קרע ברצועה הצולבת הקדמית?  

קרע ברצועה הצולבת הקדמית מאובחן ע"י דיווח הנבדק (אנמנזה) על חבלה סיבובית, תסמינים של מעידות מפרק הברך, תחושת אי ביטחון ואי יציבות, וכן ממצאים אופייניים בבדיקה גופנית, כגון אי יציבות קדמית (מבחן "מגירה") ואי יציבות סיבובית (מבחן "פיווט") וממצאי MRI .  

חשוב לדעת:

בעבר, ניתוח לשחזור הרצועה הצולבת נחשב לנחלתם של ספורטאים מקצועיים בלבד שהזדקקו לו לשם חזרה לפעילות מלאה. עם פיתוחן של טכניקות כירורגיות שונות ומציאת פתרונות מגוונים לשחזור הרצועה, ניתוח זה הפך לנפוץ גם בקרב הציבור הרחב.

  • הניתוח הינו זעיר פולשני, דרך חתכים זעירים שמתבצעים סביב הברך ובאמצעות סיב אופטי וכלי ניתוח מיוחדים
  • המסלול השיקומי מקוצר ומאפשר לחזור לפעילות שגרתית תוך כשבועיים
  • חזרה לריצה אפשרית לרוב כחודשיים וחצי לאחר הניתוח וחזרה לפעילות מלאה כעבור 6-8 חודשים מהניתוח
  • שיעור הצלחת הניתוח טוב מאוד
Previous
Next

מתי מומלץ לבצע ניתוח לשחזור הרצועה הצולבת הקדמית?

לא כל מקרה של קרע ברצועה צולבת קדמית מצריך טיפול ניתוחי. הניתוח מבוצע במקרים של מעידות חוזרות, או במקרה של רצון לשיבה לפעילות ספורטיבית אקטיבית שכרוכה בשינוי מהירויות וניתורים, כגון משחקי כדור והאבקות. מטרת הניתוח הוא למנוע מעידות חוזרות של מפרק הברך שעלולות לגרום לנזקים מצטברים בסחוסים מפרק הברך והמניסקוסים.

באיזה גיל ניתן לבצע את הניתוח?

הניתוח לשחזור הרצועה הצולבת הקדמית נחשב כניתוח זעיר פולשני, בדרך ארטרוסקופית, עם שיקום מהיר בטווח הקצר והארוך. לכן אין מגבלת גיל לביצוע הניתוח בהתוויות הנכונות, לסובלים ממעידות חוזרות ושרצונם לשוב לפעילות ספורטיבית אקטיבית. ניתוחים נרחבים הרבה יותר, כגון ניתוח החלפת מפרק ברך, מבוצעים גם בגיל מאוד מתקדם, לכן במקרים המתאימים אין סיבה להגבלת גיל בניתוח שיחזור רצועה צולבת, שהוא זעיר פולשני. העיסוק בספורט נפוץ הרבה יותר מהעבר גם בגילאים בוגרים כביטוי לעליית איכות החיים ואורחות חיים בריאים ואין סיבה למנוע מהם בעזרת הניתוח לשוב לפעילות גופנית במתכונת שלפני החבלה.

מה שיעור ההצלחה של הניתוח ומה הסיכונים האפשריים?

בידיים מנוסות שיעור ההצלחה של הניתוח הוא מאוד גבוה, ומאפשר שיבה לפעילות ספורטיבית ללא מגבלה, גם ברמה המקצוענית. מכיוון שהניתוח הוא זעיר פולשני, מבוצע ארטרוסקופית מבעד ל- 2 נקבים מזעריים, באורך כחצי ס"מ, רמת הסיכונים הוא מזערי.

מה ההכנות לקראת הניתוח ומשך האשפוז?

רק במקרים שהניתוח מבוצע סמוך לאחר חבלה טרייה מומלץ לבצע פיזיותרפיה מקדימה כ- 3 שבועות עד לקבלת טווח תנועה תקין מלא ונסיגה בתפיחות. משך האשפוז הוא יממה בלבד.

תמונת רצועה צולבת

לפרטים נוספים התקשרו

או השאירו פרטים

באיזה הרדמה מבוצע הניתוח והמהלך לאחר הניתוח?

הניתוח מבוצע בהרדמה אזורית או כללית בהתאם להעדפות של המנותח.

הניתוח לא מצריך קבוע הברך בסד ומאפשר דריכה מליאה. השימוש בקביים הוא לצרכי נוחות, במקרה של אי נוחות או כאב בדריכה מליאה. בדרך כלל משך השימוש בקבים לא מעבר ל-3 ימים. רמת הכאב לאחר הניתוח נמוכה ומאפשרת הפעלה מקודמת של הברך והליכה. לאחר הדרכת פיזיוטרפיה בבוקר לאחר הניתוח החולה משוחרר לביתו.

כיצד מבוצע הניתוח?

הניתוח מתחיל בסקירה ארטרוסקופית לאימות וקביעת דרגת הקרע ברצועה הצולבת הקדמית וזיהוי פגיעות מניסקוס או סחוס נלוות. הפגיעות הנלוות מטופלות תחילה. בשלב הבא נלקח גיד סמוך לברך מבעד לחתך קצר, כ- 3 ס"מ, המשמש לשתל עצמי לשחזור הרצועה הצולבת. השתל מקובע למיקום אחיזה המקורי של הרצועה הצולבת בעזרת ברגים נספגים קטנים.

במקרים מתאימים ניתן להשתמש בשתל גיד שנילקח מתורם חיצוני, דבר המפשט עוד יותר את הניתוח ומקצר את השיקום.   

מה מהלך השיקום לאחר הניתוח ומועד שיבה לספורט?

בניגוד לדעה הרווחת ניתוח שיחזור הרצועה הצולבת הקדמית לא מצריך שיקום ארוך, מספר שבועות בודדים, ומבוסס בעקר על הפעלה עצמית מודרכת . מכיוון שהניתוח הוא זעיר פולשני ומלווה בכאבים קלים, הוא מאפשר הליכה חופשית והפעלת הברך כבר למחרת הניתוח. היעד של הפיזיותרפיה לאחר הניתוח הוא לשמר את טווח תנועת הברך ומסת השרירים.

שתל הגיד ונקודות האחיזה שלו הם חזקים כבר בתם הניתוח ברמה שמאפשרת  הליכה והפעלה מוקדמת. השתל מהווה תבנית שעליו נבנים במהלך הזמן סיבי רצועה נוספים, כלי דם וסיבי עצבים במהלך הזמן, אשר מחזקים את השתל. לכן מומלץ לדרג שיבה לספורט שכרוך בסיכון נפילות, ריצה לאחר 3 חודשים, וספורט מלא לאחר 6 חודשים, כדי לאפשר לשתל להגיע למירב חוזקו.

לסיכום:

ניתוח לשחזור הרצועה הצולבת הקדמית הוא ניתוח זעיר פולשני, בשיעור הצלחה טובה מאוד, מאפשר שיבה מהירה לפעילות בזמן שיקום קצר, כולל פעילות ספורטיבית ללא מגבלה.

המלצות

שלמה
שלמה
Read More
ד"ר חורב רופא מעולה. בית החולים אסותא נקי שרות מעולה יחס ואדיבות מצויין.
בת שבע
בת שבע
Read More
נותחתי אצל דר חורב, הניתוח עבר בשלום ובמקצועיות . הכי חשוב היה הזמינות של דר חורב בכל עת שהייתי צריכה אותו. יישר כח🌹🌹
רונית
רונית
Read More
דר' חורב הסביר עם המון סבלנות את התהליך שעמד לבצע, היחס היה מעולה. .. יישר כח!!
Previous
Next
9.3/10

10/ 9.6 ציון מצוין על פי 356 חוות דעת

עפ"י מערכת חוות הדעת של אסותא מרכזים רפואיים

ניתן לקבל ייעוץ ושירות ניתוחי במסגרת:

ביטוחים משלימים של 4 קופות החולים וכל חברות הביטוח

לפרטים נוספים התקשרו

או השאירו פרטים

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​